as'salam


Tuesday, March 22, 2016

bersangka baik :) always.

1.kita perlu sentiasa bersangka baik kerana mungkin kita mpunyai sijil2 kecemerlangan kokurikulum atau akademik, ttp kita tdk memiliki 'sijil' yg mengatakan bhawa kita antara yg dijanjikan syurga seperti 10 sahabat nabi.

2.kita perlu sentiasa bersngka baik kerana manusia lain juga seperti kita yang mempunyai setiap detik peluang untuk berubah ke arah yg lebih baik.mungkin semalam dia seorg yg kedekut tetapi tidak mustahil dalam sekelip mta.hari ini dia mnjd seorg yg pemurah dan mungkin tiada yg menyangka bahawa hari esok dialah yg paling ikhlas dlm memberi.

3.kita perlu sentiasa brsangka baik kerana setiap drpd kita adalah bersaudara. andai hati sahaja mudah berprasangka, bagaimana mahu menebar bahagia?

4.kita perlu sentiasa bersangka baik kerana percayalah, setiap sesuatu yg berlaku pasti ad sebabnya. usah mudah mengangkat jari telunjuk menghukum, namun eratkan jemari membentuk persefahaman dan kesatuan hati.

5. kita perlu sentiasa bersangka baik kerana diri kita sendiri bukan maksum dan sepi drpd melakukan dosa,

6. kita perlu sentiasa bersangka baik kerana hanya Allah SWT yg mengetahui segala isi hati org lain.

7. kita perlu bersangka baik kerana kita hanya seorg hamba yg harus taat kpd Pencipta. bersangka baik sentiasa, selama masih bernyawa! :)

No comments:

Post a Comment