as'salam


Tuesday, February 12, 2013

sebulan yg sebentar ^_^


Tanganku kemas memicit kepalaku. Buat sekalian kalinya. Hm..aku mendengus kecil..sejak tengahari tadi hingga senja kian melabuhkan tirainya..kepalaku masih lagi rasa berdenyut-denyut. Hatiku sedikit berdebar. Macam-macam tanggapanku bermain ligat di fikiranku. Sudah lama..semenjak peristiwa itu…aku tidak lagi betah untuk ke rumah nenek. Ya, peristiwa beberapa tahun lalu yang memporak perandakan keluargaku, mereka .terurainya tali persaudaraan yang kian lamanya telah berkongsi suka duka, pahit perih kehidupan..seolah-olah tidak mempunyai nafas lagi. Terhenti.cukup sampai di situ sahaja.lebih kurang dua tahun hanya kesedihan dapat dirasakan.itu semua hanya salah faham fikirku.”dush”, pintu bilikku di tolak. Ibu menyusul masuk. “ astaga…bersiaplah…kan kita mau pi kenduri neh”, ibu membebel melihatku yang masih terbongkang di atas katil. Bukan apa, Cuma merehatkan diri setelah seharian mengemas rumah dan menjaga adik bongsu kesayanganku itu,,sementara menunggu ibu balik dari mengajar di sekolah tadika kg.Benoni. “sakitnya kepalaku nih…aduii..”, cetusku perlahan. “bukan lama pun..sekejap jax..nenek dah mau p umrah tuh..xkkn lah ko ndak mau jumpa?,” balas ibu, sambil membulatkan matanya arahku. Penat dia memujukku  lalu melangkah keluar dari bilikku. Perasaanku bercampur baur.ada resah di hatiku. Aku tidak tahu bagaimana ingin berhadapan dengan mereka? Buat biasa saja? Seperti tidak ada apa-apa yang pernah terjadi? Ku tarik nafas sedalam-dalamnya. Lalu menyeret towel ke kamar mandi.
Jam tepat menunjukkan jam 7 malam. Lantas ku menekan punat pada controller. Shin chan. Ah. Sudah lama benar aku tidak melayan kartun ini. Mata ku melirik pada sekeliling. Anak-anak saudaraku seronok bermain. Sesekali ku cuba menarik perhatian mereka. Adik kecilku girang berlari. Bukan selalu dapat berjumpa yang lain. Duduk terperuk dengan kakaknya saja di rumah sepanjang cuti semester ini. Bisikku. Senyuman terukir indah. Kenangan sewaktu kecilku menerpa. Kuat. Aku seorang yang kuat mengamuk and merajuk time kecik2 dulu. Haha. Jenuh ibu memujukku. Aku jugak sedikit gempal, berbanding dengan adikku itu.. badannya kecil.aku tersenyum lagi. Tapi ternyata dia lagi comel dari aku. Keseronokkan melayan tetamu membuaiku.dibawah, orang kampung yang dijemput hadir ke kenduri telah rancak memulakan bacaan untuk majlis. Terasa sejuk hati mendengarnya. Lega. Itu yang ku rasa. Berkumpul ramai-ramai, bergelak tawa dan menyakat nenek di dapur, ku tersenyum riang.walaupn tidak semua ada pada malam itu, membuatku sedikit yakin bahawa mereka masih menerima kami. Kami? Bagaimana dengan kami? Adakah kami telah memaafkan mereka?
Pagi menjelma lagi. Sinar mentari tetap menerangi alam. Suasana pagi yang begitu tenang. Matahari yang begitu setia untuk meminjamkan cahayanya. Iya. Kita semua perlukan matahari. Tiada siapa pun bisa menafikannya. Ku tarik selimutku. Di bawah, adik kecilku kedengaran sedikit tangis. Sudah menjadi kebiasaanya, merengek melihat ibu bersiap-siap ke tempat kerja. Oleh kerana rumahku adalah dua tingkat, aku tidaklah perlu bersusah payah bersenam.rutin harianku cukup indah. Kerja-kerja di rumah cukup mulia. Sebagai seorang anak, kita wajib berbakti kepada ibubapa. ‘hidup kenalah berbakti, baru senang kalau sudah mati’, kata2 itu berlegar di kotak mindaku. Sesudah siap semuanya, aku baring seketika. Mata terasa berat. Adik sudah lena dibuai mimpi mungkin di dalam buaian pink nya itu. Perlahan-lahan ku cuba berpisah dari sekeliling. Mata kian menjadi kecil. “Assalamualaikum”, mataku terbuka jua akhirnya. Aku tidak jadi untuk singgah bertemujanji di alam mimpi.ohh, Adik-adikku balik dari sekolah rendah sudah pulang ke rumah rupanya. Seorang darjah 5, seorang lagi darjah dua. Aku mengatakan kepada mereka supaya tidak bising. Takut-takut adik kecil terbangun pula. Kedua mataku menghantar langkah mereka, menukar baju sekolah. Mulutku begitu murah untuk bertanyakan keadaan mereka di sekolah. Tidak banyak yang mereka boleh kongsi. Game lagi menjadi keutamaan setibanya mereka di rumah. Aku hanya menyulam senyuman. Waktu sekolah, aku boleh dikatakan seorang yang rajin ke sekolah. Mungkin kerana ramai kawan dan manja dengan cikgu di sekolah. Tapi pengalaman itu sangat berharga. Tak mungkin bisa dibeli dan diulang kembali.
Kucing-kucing turut terlena. Ku amati sedekat yang boleh. Ada tiga ekor semuanya. Dua anak, dan ibu kucing lagi seekor. Satu daripadanya berwarna hitam, mungkin ikut gene bapanya fikirku manakala lagi satu berwarna oren seperti ibunya. Kedua-duanya adalah betina dan sama comel tapi yang berwarna hitam lagi menyerlah. Bulunya tebal dan lembut. Seolah-olah kucing yang meminjam bulu beruang lagaknya. Juga sedikit berisi. Sesekali ku mengurut kepalanya. Kalau dulu, aku pantang Nampak kucing. Ku rasa geli bila ia menggesel-gesel pada kakiku. Tapi kini, ku rasa suka. Kucing sangat Manja dan jinak bagiku. Iya, itulah sifat kucing yng dipelihara di rumah. Tidak hairanlah kalau kucing dijadikan haiwan peliharaan dan menjadi kesayangan Rasulullah s.a.w menurutku. Aku tidak memanggil anak-anak kucing itu dengan nama. Aku lebih selesa membezakan dengan warna bulu mereka. ‘jaga-jaga kena kuku tajamnya, boleh berparut muka,’ kata-kata itu mengingatkan aku. Iya. Aku juga gusar jika tidak semena-mena cakar beliau hinggap di wajahku. Cukup parah untuk difikirkan. Seakan-akan mimpi ngeri untuk gadis sepertiku. Aku mengorak langkah. Kembali mencapai buku novel Alaf 21 yang ku letakkan seketika tadi di atas sofa berwarna maroon itu.
Di luar kedengaran riuh, bunyi enjin kenderaan meninggalkan deruman. Ku tahu, pasti ibu sudah pulang.tiap pagi dan petang, sekitar jarum jam tajam menunjukkan jam 2.30, ibu akan menjejakkan kakinya kembali ke kediaman tercinta, menemui anak-anak kesayangannya.oh hati seorang ibu, sememangnya usah diragui keikhlasannya. Ibu dihantar dan di ambil oleh datuk. Di sebelah keluarga bapa, yang sudah menjadi tanggungjawabnya sebagai pembawa penumpang menggunakan van putih beliau. Sekiranya bertuah, aku akan sempat melihat van itu. Wajah datuk yang kian dimamah usia buat hatiku menjadi sayu. Tentu penat memandu. Apa sudah makankah orang tua itu? Teka teki cepat saja mengisi ruang benakku.Teringat yang kawan-kawanku selalu mengatakan bahawa datukku itu adalah santa claus disebabkan janggutnya yang berwarna putih panjang itu.Diriku melayang lagi. Membayangkan aku termasuk dalam pentas kehidupan yang telah dikisahkan oleh penulis novel tersebut. Sungguh, aku tertarik pada jalan penceritaannya itu. Dalam dua buah novel yang telah ku baca, satu berkisarkan tentang kekeluargaan.kecekalan anak muda yang tidak pernah tahu asal usul sebenarnya, akhirnya hamper kecundang apabila tahu dia adalah anak luar nikah, hasil daripada seorang gadis yang telah dirogol beramai-ramai maka dia menghantar bayi itu ke badan kebajikan, lalu di snana dia di pungut oleh arwah keluarga angkatnya.. dia tidak pernah menjumpai ibu bapanya yang sebenar.perkara itu merupaka rahsia terbesar arwah ibunya..namun terlerai apabila dia menjumpai secebis nota dalam bantal usangnya. Ngamlah jugak dengan tajuk nove itu”rahsia secebis nota”. Dia hannyalah anak angkat pada keluarganya yang telah meninggalkan dia, telah kembali kepada Nya. Namun dengan kebaikan yang dia taburkan, orang kampong xpernah sekalipun membiarkan nya..sungguh kasih mereka pada dia. Dia seorang anak yang pintar, hormat orang tua, rajin dan Berjaya mendapat keputusan yang sangat cemerlang pada PMR nya. Pada akhirnya, dia menjadi semakin tabah dan mendapat tempat di MRSM. Sungguh. Pejalannannya masih jauh. Tapi kalaulah aku di uji sedemikian? Apakah aku akan terus tabah meneruskan kehidupanku? Sebagai sebatang kara? Entah. Hanya Tuhan yang lebih mengetahui segalanya. Kerana menurut apa yang ku tahu, tuhan tidak akan memberi dugaan yang tidak tertanggung untuk hambanNya.
Mataku seakan berpinar-pinar. Ku pusing badan ke kiri, ke kanan.cuba mencari keselesaan. Tapi sakitnya tetap saja mendatang. Aku terlantar di atas katil suntiku itu.Macam tidak biasa. Tapi kalau puncanya luar biasa bagaimana? Ku pegang bawah perutku. Sakit didalam.kalau di luar bolehlah di sapu ubat dan nampak sakitnya. Badanku terasa lemah.Tapi bukan hanya aku yang seringkali menjadi mangsa menstrual pain ini. Cuma aku tidak mahu mengambil ubat-ubatan. Kasihan pada rahimku. Manalah tahu kesannya muncul selepas bertahun lamanya. Sekadar mengambil precaution. Aku lebih suka mengisi air panas dalam botol dan meletaknya pada bahagian yang sakit itu. Sekurang-kurangnya aku rasa lega dengan kenhangatan air tersebut. Ada juga orang kata menghadam coklat mampu mengurangkan sakitnya, tapi secara saintifiknya memang coklat bagus untuk kesihatan. Lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hormone. Patutlah pinggangku terasa sakit kebelakangan ini desusku. Sudah ada tanda-tanda hendak berdarah rupanya. Aku hanya membiarkan diriku hanyut bersama-sama sakit yang mencucuk. Sesekali aku merasa geli hati melihat ayahku yang mengarahkan adik kecilku, hana untuk menghantar pad kepadaku yang ku pesan pada ayahku. Yang sebelumnya telah kehabisan stok. Ayah menggelarnya sebagai ‘pampers’ untuk kakak ko. Sakitnya menjadi teruk apabila matahri kian memancar dengan panasnya. Ku gagahkan jua diriku. Sakit tidak boleh diikutkan sangat. Sesekali kena dilawan juga. Tapi kali ini kakiku turut merasakan habuannya. Mungkin kerana kurang rehat, kedua belah kakiku itu kekejangan. Di bahagian betis. Hanya sabar sahaja yang ku dapat lakukan. Sakit semakin menjadi-jadi. Seingatku, dalam sejarah keluargaku, hanya aku dan salah seorang anty ku sahaja yang sebegini. Boleh pengsan dibuatnya.
Aku terkulat-kulat seorang diri. Risau. Mana taknya, adik yang bakal menduduki STPM tahun ni tidak betah duduk rumah. Enjin kereta kancil yang menjadi medium untuk ke sana ke mari giat berbunyi. Bersedia untuk berkhidmat pada tuannya. Dulu, ayahlah yang menggunakan kereta itu, ulang alik dari kk ke papar. Bagi mencari sesuap nasi, mencari nafkah untuk keluarga kami. Kemudian mengambil dmax. Secara tidak langsung kereta kancil itu menjadi kepunyaan abangku. Kemudian setelah aku Berjaya mengambil lessen kereta, aku pulak yang membawa kereta itu ke hulu ke hilir. Memandangkan ayah dan abang berkongsi satu tempat kerja, jadi mereka hanya menggunakan kereta company. Dmax dan kancil ditinggalkan saja di rumah. Sesekali jika perlu, barulah di kerah khidmatnya. Semenjak adikku yang baru meninggalkn SPM itu telah pergi menyahut cabaran PLKN, mamatlah yang menggunakan kereta itu. Aku pula busy dengan hal ku sebagai student. Tapi kena bawa juga kereta tuh. Dmax aku suka. Meby sbb auto.xlah cramp kaki menekan klaj dibuatnya. Iya, mamat dan aku mengakui yang kami rindu kan anil. Setiap malam pasti kedengaran suara di hujung talian, anil berckap dengan someone special kot. Oleh kerana d tingkat atas ada tiga bilik, dan di pisahkan dengan papan lapis, sememangnya suara pasti akan menggegarkan gegendang telinga jika suasana menjadi hening. Lagi-lagi apabila alam menggelap. Berbeza dengan adik ku si mamat pulak, dia lebih biasa ku dengari menyanyi dari ceruk biliknya. Lagu English dan korea selalunya akan kedengaran. Ia,minatnya dengan K-Pop sudah menjadi kebiasaan bagi remaja masa kini. Jikalau drama atau movie, Korea dan Japan sama hebatnya. Cuma kau lebih suka Japan. Mungkin kerana jalan ceritanya yang lebih mmberi pengajaran tentang kehidupan.Cuma Running Man sahaja jarang ku tonton, bukan tidak berkesempatan, tapi sekadar suka-suka bolehlah.takut lupa pulak nak membelek buku. Masa semakin mahal bagiku.sejak aku menuntut d ums. Seringkali terkejar-kejar masa. Masa tidak pernah lelah berputar. Tidak pernah memungkiri janjinya.tidak pernah sesekali menipu tentang waktu.rugi rasanya jika masa yang lebih bernilai daripada emas itu dibazirkan dengan perkara yang kurang berfaedah.buktinya, sekaya mana sekalipun kita, tetap shaja masa itu tidak bisa dibeli.tidak bisa di perlambatkan mahupun dipercepatkan bukan? Tapi kalau sudah habis betri, pergilah beli yang baru ya. He he..digital atau analog, terpulanglah.ikut kesesuaian anda.
Air mata akhirnya berderai jua. Mata yang berkaca tadi di tahan seboleh-bolehnya. Tidak.aku tidak akan sesekali menunjukkan kelemahan aku. Tapi hatiku tersentuh. Yang paling dalam. Seseorang telah menjadi penyebabnya. Tidak tahu. Apakah aku insan yang tidak menerima qadak dan qadarNya. Aku rindu seseorang. Iya. Dialah  orangnya. Dia seperti seorang abang padaku. Namun dia telah menjadi arwah. Sewaktu usiaku menganjak pada tingkatan 4.”mana bleh mati awal,, aku belum kahwin lagi,, lantas suara ketawanya memecah  topic perbualan kami. Ungkapan itu yang ku ingat. Kiranya, kita memang xdpt menjangka apa yang telah Maha Pencipta aturkan untuk kita. Namun kita hendaklah sentiasa berusaha dan bersyukur atas pemberianNya. Aku sebenarnya sedih sebab tidak dapat menatap wajahnya buat kali terakhir. Aku tidak menyalahkan sesiapa. Mungkin sudah termaktub untukku. Hnya dapat menjelmakan diri ketika bacaan talqin telah jelas kedengaran di tanah perkuburan Islam kg.Kuala itu. Lantas aku dirangkul dalam pelukan kakak arwah.’kenapa sekarang baru datang?’, tuhan..aku rasa sungguh bersalah… arwah seorang yang baik..ku pasti Allah sgt menyayangi dia. Dialah kehilangan aku yang pertama di kalangan taulanku. Selain saudara maraku. Sejujurnya dia umpama abang padaku. Ah.kalau mengimbas kenangan yang lalu, pasti tidak akan pernah cukup coretan. Tapi kenangan dan pengalaman lalulah yang banyak mengajar kita erti hidup kan?
Aku mendapatkan tempat duduk, bersebelahan dengan sepupu2ku..kami bergelak tawa. Seriously, umpama tidak pernah ada apa yang berlaku. Aku senang dengan hal itu. Kali ini aku pasti. Doaku selama ini telah dikabulkan tuhan..dan yakinlah..air yan cincicang takkan pernah outus.biar ia keruh, ia pasti akan jernih jika kita bersungguhh-sungguh sayangkan persaudaraan itu.  X gitu? Lah. Bahtera mana yang tak pernah dilambung ombak kan? Keluarga bukannya kerana nama sahaja. Tapi juga berkongsi pertalian darah, ikatan yang kuat.maka janganlah memulakan sesuatu yang akhirnya akan merobohkan ikatan yang telah tebina sekian lama itu.dan janganlah mudah berprasangka terhadap orang lain. Jagalah aib keluargamu, atau sesiapa sahaja.Sekalipun benar, siapalah kita untuk menghukum seseorang itu?? Undang2 kan ada? Undang2 tuhan kan ada? Undang2 mana kenal saudara kah tidak syg oi…tapi setiap yang terjafdi, percayalah ada ntijahnya disebalik semua itu..ada hikmahnya…tuhan pasti sediakan sesuatu yang lebih indah. Yang penting sabar, dan ikhlas dalam papa jua yang anda lakukan.
Ada juga ku buat. Ada jua bakti yang ku curahkan walaupun tidak seberapa. Habis sahaja kenduri, sekitar jam 11, aku smpi rumah.Kalau diikutkan, aku kira berbangga juga dengan pencapaian aku. Bukan untuk riak.sekadar untuk member nafas dan impian baru buatku. Mana tidaknya, result SPM aku yang terdahulu tidaklah begitu memberangsangkan. Then im decide to pursue my study. Peringkat diploma. D kl. University swasta. Meby im such a lucky. With a good result then I continued in degree level. Tersadai akhirnya di tapak menara gading ini.tidak pernah ku impikan.sekadar untuk memenuhi keinginan ibubapaku. Tapi aku nekad utnuk tidak mempersiakan peluang yang tuhan telah berikan padaku ini. Setelah banyak yang telah ku tempuhi selama berada di perantauan.. aku menjadi lebih matang ckitlah. Tidak ku tahu dari mana datangnya kekuatan itu. Mungkin berkat doa yang tersyang.maka lahirlah kekuatan itu. ‘janah is a strong girl, I can see dat thru your face…’  pernah juga aku diberitahu sebegitu. But yes, no argue abt dat. ;)
Aku melihat di sekelilingku. Hampir 30 percent rumahku mula menjadi sarang labah2 halus. Dinding dipenuhi dengan sawang. Frame2 perhiasan diberati dengan debu2. Seingatku, habuk2 itu adalah hasila daripada sel mati kulit manusia… yang berterbangan di udara lalu hinggp di permukaan perhiasan2 atau kipas syiling, ujarku sendiri.aku terkial-kial sendiri.cuba meleraikan habuk2 itu menggunakan sebatang penyapu. Bajuku sedikit basah.mungkin peluh kian pesat mencurah. Namun penat ku berbalas apabila ku rasa puas.
‘janaaa…’, aku tersentak dari lamunan panjangku. ‘janaaaa’, oh. Ibuku. Ku turun lalu mendapatkannya. Nyum2..kuih cempedak panas dan the susu telah tersedia dia atas meja. Ternyata tidak sia-sia pujukanku pada ibuku siang tadi bisikku. Lagi indah jika dapat menikmati kuih tarap ketika itu. Semenjak aku d rumah, seleraku tidak berapa kuat. Ibuku yang selalu mengingatkanku utnuk turun makan. Khususnya waktu lunch and dinner.Bercerita dengan ayah dan ibu di meja ruang makan sedikit sebanyak mecuit hatiku. Lawatan mereka ke Tuaran, di mana kem PLKN adikku rancak di ceritakan. Rupanya ayahku sedidkit jeleous apabila bekas kekasih ibuku turut ada di sana juga ketika itu. Aku turut memanaskan hati ayahku. Tapi aku dan ibuku hanya tersenyum sendiri melihat telatahnya. Setelah menelan beberapa biji, ku heret kakiku ke lluar rumah. Hatiku girang melihat jian, raqib serta budak-budak kampong yang lain bermain badminton. Ada yang hanya leka memandang dan menghayati pertandingan itu. Mamat yang menganjurkannya sesekali menoleh kea rah ku. Otaknya mengingat skor bagi kedua-dua pasukan. Ada pertandingan solo dan bergu pada petang itu. Telatah adik ku yang darjah dua, Raqib menghiburkan hatiku. Ibu yang berada di sebelahku jua turut tertawa. Hadiahnya menurut mamat berupa wang tunai. Wahh, untung juga. Hanya perlu skor 21 jax pun. Hehe.
Aku hanya diam. Baju sudah siap di iron sebentar tadi. Selepas mandi,  dan mengenakan pakaian berwarna serba pink, ibuku menawarkan dirinya sebagai mak andam ku lagaknya. Ku hanya biarkan wajahku di bubuhnya make up. Aku melihat diriku sebagai agak matang apabila bermake up, berbanding natural look yang membuatku lebih nampak keanak-anakkan.  Siap. Aku menanti ayah untuk menghidupkan enjin kereta. Nenekku sudah bersedia, turut menaiki kereta bersama kami menuju Magellan, Sutera Harbour. Singgah sebentar di kepayan Ridge ntuk menjemput ibu saudaraku. Sesampainya di sana, mataku liar melihat sesiapa yang ku kenal di majlis kahwin itu. Lama rasanya tidak berkunjung ke tempat yang sebegitu. Selepas melihat nama dan nombor meja, kami bergerak beramai-ramai. Abangku yang sibuk mencari parking akhirnya kelihatan jugak di meja bulat. Wahh.. cantikknya.. pelamin, ada bandboy, ada penyanyi jemputan,ada video bout engagement mereka yang terdahulu, ada tarian dan lagu background yang tersangatlah sweet n penuh meaning ujarku. Di kala itu aku merasa tidak sabar untuk berkahwin. Selesai bacaan doa, ucapan pengantin, makanan sudah boleh dijamah. Aku hanya duduk diam.ibuku yang mengambilakn aku. Pakcik di sebelahku jua turut sibuk meletakkan sayur dan lauk di atas pingaanku. Lucu ku rasa. Aku membayangkan bagaimana nanti upacara perkahwinanku ? adakah di hotel? Di rumah? Di tepi pantai? Di atas cruise? Ops. Dah melampaulah pulak. Hee. Aku membelek cenderahati yang disediakan khas untuk tetamu. Ada gula-gula dan kipas cina. Potongan kek juga ada di dalam plastic kecil. Abangku menambah nasi beriyani. Dia memberikan aku sedikit dagingnya. ‘sedap..trylah’, katanya sedikit memujuk aku. ‘daging apa nih? Kambing? Aku bertanyakan padanya kurang pasti. ‘eyah, makanlah,,sedap’ balas abang lalu membiarkan aku menikmati makanan. Seusai mengambil gmbr bersama pengatin dan bersalam-salaman, kami kerluar menuju kereta. Lagak ibu saudaraku yang sedikit lagi terpijak najis di rumput membuatkan kami ketwa berdekah-dekah.setelah mengambil hana, iaitu adik kecilku dan adik2 yang lain di rumah nenek sebelah ibuku, kami pun tiba di rumah.
Mengetahui bahawa daging yang semalam itu bukannya kambing tetapi ekor lembu; kononnya bagus untuk tenaga batin lelaki, aku merasa sangat geram, dengan abangku. Dia sengaja mengenakan aku rupanya!!! Baik ada makna. Huhu.
Aku tenang membawa kereta kancil ke pekan. Sudah lama tidak driving. Kepanasan kian terasa bahangnya. Aku berpelh-peluh umpama sudah berjam bermain squash. Nasib sahaja perlu menghantar mamat ke pekan untuk perbincangan dengan rakannya di library, kalau tidak aku lagi rela duduk di rumah.
Malam itu sunyi. Ayah, abang dan mamat telah pergi ke Kudat untuk Majlis Kahwin saudara kami. Hanya aku, ibu, anil dan ak=dik-adik kecil lain ada di rumah. Ibuku menyuruh aku tidur bersamanya. Jadi malam itu kami semua tidur di dalam bilik ibuku. Ibuku yang masih asyik membaca novel  aku perhatikan.hana masih lagi aktif bermain-main. Dia tidak dapat tidur jika lampu masih hidup bilang ibuku. Aku tertawa melihat karenahnya. Sebetulnya, kami sama.aku pun tidak dapat tidur jika masih bertemankan chaya lampu di bilik. Setelah lampu dimatikan, aku lena dibuai mimpi. Apa yang aku suka ialah dibilik ibuku terdapat aircond. Jadi memang sejuk menemai tidurku hingga agi esok kan menjelang. Aku dan anil tidak lama akan kembali ke tempat kami semula. Selepas menghabiskan cuti CNY, Anil akan kembali menghabiskan sisa Kem PLKN nya itu. Aku pulak akan meneruskan pengajian seperti sebelumnya. Cuti ini banyak aku habiskan di rumah. Berbanding outing bersama teman. Aku sangat merindui mereka. Dan aku tahu aku akan jadi homesick saat berjauhan dari keluargaku. Setidaknya, aku telah menjalankan kewajipan sebagi seorang anak. J semoga sem dua membawa kebahagiaan padaku.LOL

No comments:

Post a Comment