as'salam


Saturday, November 12, 2011

Magic words

Kenapa engkau memohon pertolongan kepada penguasa padahal diri dan hidup mereka juga berada dlm genggaman Allah Penguasa Alam semesta..Kenapa engkau mengemis harta dan kekayaan kepada orang yang tidak punya apa-apa; mengeluh kepada yang tidak dapat mengabulkan permintaan; serta mengadu kepada yang boleh sakit dan terluka !

Kebahagiaan adalah lenyapnya kepedihan, hilangnya permusuhan, hidup dihiasi amal soleh, dan jiwa tidak ditunggangi oleh hawa nafsu.

Perilaku buruk adalah azab, kedengkian adalah racun, ghibah adalah kehinaan, dan mencari-cari kesalahan adalah kerugian.

Wanita yang cantik lagi takwa, rumah yang luas, rezeki yg cukup, dan tetangga yg soleh adalah kenikmatan yg kurang disedari oleh kebanyakkan manusia.

Rasulullah s.a.w Bersabda: Anggaplah sembahyangmu hari ini sebagai sembahyang yang terakhir. (Riwayat Ibnu Majah dan Ahmad)

Kemampuan melupakan hal2 yg tdk disenangi adlh suatu nikmat, mengingat nikmat2 adlh kebaikan, dan tidak memikirkan kekurangan adlh satu keutamaan.

Kebahagiaan ilmu pengetahuan itu bersifat tetap, keagungannya kekal, namanya selalu dikenang; sedangkan kebahagiaan memiliki harta akan lenyap, keagungannya hilang, dan namanya segera dilupakan.

Bersikap zuhudlah di dunia nescaya Allah s.w.t akan mencintaimu. jauhilah hal2 yg tdk disukai manusia nescaya mereka akn menyayangimu. puaslah dgn nikmat yg sedikit, amalkanlah ajaran2 Al-Quran, bersiap-sedialah menghadapi kematian dan takutlah terhadap Allah s.w.t.

Sesungguhnya kenikmatan yg hakiki terletak pd perasaan puas terhadap apa yg ada, ketenangan hati, terjauh dari fitnah atau huru-hara, selamat dari bala, bersyukur terhadap nikmat-Nya, serta dapat beribadah secara bebas dan berkesinambungan.

Sepotong roti kering dalam keamanan itu lebih lazat daripada madu dalam ketakutan. tinggal di khemah tetapi terjaga dari fitnah itu lebih baik daripada tinggal di istana yg penuh fitnah.

Ibadah adalah kebahagiaan, kesolehan adalah keberhasilan, dan siapa yg terus berzikir, sentiasa beristighfar dan memperbanyak doa, maka ia adalah seorang hamba Allah yg soleh.

Rasulullah s.a.w Bersabda: Hiduplah di dunia seakan2 engkau adalah seorang pengembara atau org yg sedang menumpang lalu.(Riwayat Bukhari Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad)

Rasulullah s.a.w Bersabda: Jangan sekali-kali menaruh harapan pada sesuatu yg ada dlm kekuasaan manusia.(Riwayat Ibnu Majah).

Sebaik-baiknya sahabat ialah org yg anda percayai, anda merasa damai dengannya, anda dpt mengadu kesusahan anda kepadanya, ia dpt menceritakan kpd anda kesusahannya dan tdk membocorkn rahsia anda.

Berusaha adalah kerajaan berfikir, terlalu banyak bergaul adalah bodoh, menggantungkan diri kpd manusia adlh tindakan yg keliru, dan memusuhi mereka adlah tindakan tidak bermanfaat.

Rasulullah s.a.w Bersabda: Jangan mengucapkan kata2 yg kamu akan menyesalinya kemudian.(Riwayat Ibnu Majah dan Ahmad)

Jika seseorang mencelamu maka pada hakikatnya ia telah mencaci maki Allah s.w.t. pada saat itu org tersebut juga menderhakai Allah s.w.t padahal ia telah menciptakannya dari tiada; tidak bersyukur padahal Allah s.w.t yg telah menghilangkan lapar dan memberinya makan; juga menentang kekuasaanNya padahal ia telah memberinya rasa aman.

Gembira dengan dunia adalah kegembiraan kanak2, gembira dgn keimanan adlh kegenbiraan org2 abrar, brkhdmat kpd harta adlh hina, dan beramal kpd Allah adalah kemuliaan.

Jangan bayangkan kebahagian yg lebih besar drpd apa yg anda rasakan saat ini, supaya anda tidak kehilangan apa yg dimiliki saat ini. dan jgn tunggu2 musibah yg akan datang, kerana jika demikian beerti anda ingin mempercepat dtgnya kesusahan dan kesedihan.

Jalan yg plg selamat adalah jalan menuju ke rumah. hari yg plg indah adlh hari yg diisi dgn amal soleh. saat yg plg buruk adlh ketika engkau melakukan kejahatan trhdp org lain.

No comments:

Post a Comment